smalt/lagom.

att vara smal ses som ett ideal hos många, som dom känner sig tvingade att följa. Dom flesta tonårstjejer försöker för allt i världen passa in! vissa avstår från klädesplagg som kan få dom att se "tjocka" ut, medans andra svälter sig i hopp om att bli sådär sjukligt smal. men sanningen är den tjejer, att ni går INTE ner i vikt av att strunta i frukosten, eller lunchen. det funkar inte så, fatta det..

som många av er vet är jag en väldigt smal tjej, jag väger ca 47 kg och är 173 centimeter lång, vilket gör mig underviktig! ibland får jag höra att någon säger "jag skulle vilja ha din mage, eller din kropp", och visst det är en komplimang, men det skrämmer mig.. när någon säger så så mår jag seriöst dåligt, för jag vill inte vara orsak till att en annan tjej börjar svälta sig själv.
väldigt ofta får jag kommentarer att jag är så himla smal, men ni ska inte tro att det är något jag gillar! visst, jag älskar min mage, men jag hatar mina armar till exempel.. dom är äckligt smala, och det är inte snyggt!

idealet har på sina håll börjat vända, många killar börjar säga ifrån och säga att dom vill ha "kurvigare" tjejer.
Förhoppningsvis kommer media och reklamvärlden också börja tycka såhär, det är helt okej att ha en normalviktig modell för sitt företag, för dom är vackra ändå! Det har under en väldigt lång tid varit någon slags policy att ha just underviktiga modeller.

och när vi ändå snackar media och underviktiga tjejer så tycker jag att ni ska klicka på länken här nedan,
H&M 
det är faktiskt olagligt att ha underviktiga personer med i sin reklam, glöm inte det..
tjejer som inte är födda underviktiga (som jag) är snyggare om dom INTE svälter sig o.s.v !
deras benstommer eller vad man nu ska säga, passar helt enkelt inte in.





smalhets idealen orsakar inte bara att tonårstjejer och ungdomar i många fall känner sig obekväma, utan också ätstörningar! visste ni att ca 10 % av unga kvinnor här i sverige lider av någon sorts ätstörning..?

långt inlägg, men är det någon som håller med mig?



kommentera gärna
Postat av: MALiN

Jag håller med dej!

Man borde vara nöjd som man är och inte svälta sig själv. Alla är vi vackra som vi är! (:

2010-04-04 @ 21:34:39
URL: http://knaskul.blogg.se/
Postat av: alice

alla är perfekta som dom är. för det är inte meningen att man ska vara någon annan.

jag tycker faktiskt synd om folk som föds underviktiga.

för det är inte bra att vara underviktigare (inget illa menat mot dig erika)

jättebra blogg,

puss :*

2010-04-06 @ 23:37:07
URL: http://aliceanna.blogg.se/

här kan du kommentera mitt inlägg:

Namn:
Komma ihåg?

E-postadress: (publiceras ej)

har du en hemsida?:

tack för din kommentar!:

Trackback
RSS 2.0